På gång 2017-06-19T12:55:08+00:00

Fyra spår

– på gång

Fler arbetstillfällen och större möjligheter att bygga bostäder

"Trafikverket vill i sin plan att det blir en satsning på fyrspårig järnväg hela vägen mellan Uppsala och Stockholm. Erik Pelling (S) ser positivt på beskedet. Johan Örjes (C) hade gärna sett att bygget kom igång tidigare." (Sveriges radio, P4 Uppland, 2017). Här kan du läsa hela artikeln, som Sveriges radio, P4 Uppland publicerade 31 augusti 2017.

Kinnunen (S): “Vinst för hela Sverige”

"Beskedet om att Trafikverket föreslår en utbyggnad av järnvägen från Uppsala mot Stockholm möts av positiva reaktioner från politiskt håll." (Uppgång - Uppsala Nya Tidning, 2017). Här kan du läsa hela artikeln, som publicerades på Uppgång - Uppsala Nya Tidning 31 augusti 2017.

Trafikverket föreslår: Fyrspår Stockholm − Uppsala

"Trafikverket presenterade under torsdagen sin plan för det framtida infrastrukturnätet i Sverige. En del av den planen var fyrspår mellan Stockholm och Uppsala." (SVT Nyheter, 2017). Här kan du läsa hela artikeln, som SVT Nyheter publicerade 31 augusti.

Satsningen på fyrspår mellan Uppsala och Stockholm välkomnas

Region Uppsala och Länsstyrelsen gläder sig över dagens besked från Trafikverket: fyrspår hela vägen mellan Uppsala och Stockholm är prioriterat och ska påbörjas under perioden 2024 - 2029. Enligt förslaget reserveras omkring 2,4 miljarder kronor till fyrspåret fram till 2029. Hela investeringen kan slutföras därefter. Detta möjliggör minst 50 000 nya bostäder. I dagsläget är det endast fyrspår mellan Arlanda och Stockholm. En rapport från SWECO har [...]

Ödesbesked för Uppsalas tillväxt

"Under torsdagen kommer ett av de viktigaste beskeden på länge för Uppsalas utveckling. Trafikverket berättar om det blir något fyrspår till Uppsala eller inte. Men alla är inte med på tåget för Uppsalas tillväxt." (Uppsala Nya Tidning, 2017). Här kan du läsa hela artikeln, publicerad 31 augusti, 2017.

”Investera i räls och väg där nyttan är som störst”

"Storskaliga projekt som höghastighetsjärnväg mellan storstäderna riskerar att tränga undan infrastrukturinvesteringar med större nytta. Satsa på den infrastruktur som finns och bygg bort befintliga brister istället. Satsa på pendlarna, inte höghastighetsjärnväg, skriver ledande regionala företrädare från Stockholm-Mälarregionen." (Dagens samhälle, 2017). 24 augusti publicerade Dagens samhälle artikeln ”Investera i räls och väg där nyttan är som störst” Läs artikeln här.

Maria Rankka: Satsningarna på infrastruktur är otillräckliga

"Sverige behöver ännu större satsningar på infrastrukturen för att möta behoven de kommande decennierna, skriver sommarkolumnisten Maria Rankka." (Göteborgs posten, 2017). 13 augusti publicerade Göteborgs posten en gästkrönika skriven av Maria Rankka. Läs hela gästkrönikan här.

Tänk på helheten

"Sverige slutar inte norr om Uppsala. En satsning på dubbelspår på Ostkustbanan skulle gynna hela järnvägssystemet, skriver Ingela Bendrot." (Uppsala Nya Tidning, 2017). 25 juli publicerade Uppsala Nya Tidning en debattartikel skriven av Ingela Bendrot, vd Nya Ostkustbanan. Läs debattartikeln här.

”Backa inte – bygg fyrspår mellan Stockholm och Uppsala”

Infrastrukturministern Anna Johansson (S) avvisar idag både kritiken och ryktena om att fyrspår inte ska vara med i nationell plan (SVT Nyheter, 2017). 26 juni publicerade SVT Nyheter en artikel om fyrspår, där infrastrukturministern Anna Johansson (S) kommenterar kritiken och ryktena kring nämnda frågan. Läs hela artikeln här.

Backa inte – bygg fyrspår Stockholm till Uppsala

"Vi ser oroande signaler på att den viktiga utbyggnaden av järnvägen mellan Stockholm och Uppsala inte blir av. Regeringen måste nu hålla sitt vallöfte, skriver S-toppar i Stockholm och Uppsala." (Svenska Dagbladet, 2017). 25 juni publicerade Svenska Dagbladet en debattartikel om Fyrspår. Här kan du läsa hela artikeln.

Försenat fyrspår kostar 400 miljoner kronor per år

Bertil Kinnunen (S), regionråd Region Uppsala. 400 miljoner kronor per år. Det är vad samhället går miste om för varje år som utbyggnaden av fyra spår hela vägen Stockholm–Uppsala skjuts fram i tiden. Framför allt genom längre restider, men också genom fastighetsvärden som inte kan realiseras. Det visar en ny rapport som SWECO tagit fram på uppdrag av Region Uppsala. För att Stockholm–Uppsalaregion och Sverige [...]